Stel cookie voorkeur in

Peuterarrangement bij Antonius Abt Jenaplan Kindcentrum

12-06-2019

Spelenderwijs een sterke start

Ze deden met hun eigen presentaties ook mee aan de Pareltjesavond bij Antonius Abt Jenaplan Kindcentrum: de peuters van het Eigenwijze peuterarrangement. Geen uitzondering, want meedoen met de kinderen van het basisonderwijs hoort er voor deze peuters gewoon bij. Binnen en buiten. Net zoals voor de andere kinderen van de kinderdagopvang. Maar wat gebeurt er nu bij het peuterarrangement? En hoe draagt deelname aan dit arrangement bij aan de ontwikkeling van de kinderen?

Kinderen tussen de 2½ en 4 jaar oud kunnen twee dagdelen per week op locatie het Slot gebruikmaken van het peuterarrangement. Op maandag en woensdag of op dinsdag en donderdag van 8.45 uur tot 11.45 uur. Tijdens die ochtenden kunnen ze volop spelen en ontdekken. Met elkaar en met de kinderen van de onderbouw van Jenaplanschool Antonius Abt.

Volledig vanuit het kind

Het peuterarrangement is een aantal jaren geleden in de plaats van de peuterspeelzaal gekomen, die net als het peuterarrangement vooral bedoeld was als een prettige en uitdagende omgeving voor socialisatie. Meer dan de naam is er eigenlijk niet veranderd. Veranderen was ook niet nodig, want de aanpak van Eigenwijze had zijn waarde al jarenlang ruimschoots bewezen. Die aanpak kenmerkt zich onder meer door de aansluiting bij de belevingswereld, de interesses en de mogelijkheden van het individuele kind. De pedagogisch medewerkers van Eigenwijze kijken en luisteren goed naar een kind om te zien wat het al kan. Vervolgens bieden ze het kind alle kansen om zich verder te ontwikkelen in een rijke leeromgeving; niet alleen sociaal-emotioneel, maar ook op gebieden als taal en motoriek.

“De kinderen krijgen hier een gevarieerd aanbod, dankzij de wisselende thema’s en projecten. Het is voor hen dan ook een goede voorbereiding op school.”

 

Stimuleren en inspireren

De groepen van het peuterarrangement bestaan uit maximaal acht kinderen. Zij worden begeleid door een pedagogisch medewerker, die de kinderen tijdens hun creatieve ontdekkingsreis stimuleert en inspireert. Mocht er extra begeleiding nodig zijn of mochten er zorgen bestaan rond de overstap naar het basisonderwijs, dan wordt er in goed overleg met de ouders contact gezocht met een jeugdverpleegkundige of een intern begeleider van Jenaplanschool Antonius Abt.

 

Van kerst tot kunst

Op Jenaplanschool Antonius Abt wordt al sinds jaar en dag gewerkt met thema’s als natuur, techniek, milieu, Sinterklaas, kerst en – laatst nog – kunst. Eigenwijze werkt bij het peuterarrangement met dezelfde thema’s, maar dan wel met een scherp oog voor wat er echt leeft bij de peuters. Waar nodig passen de pedagogisch medewerkers de thema’s zo aan, dat de peuters er het beste mee uit de voeten kunnen. Dat leidt elke keer weer tot verrassende resultaten, zoals ook te zien was tijdens de Pareltjesavond van 3 april jl., waaraan alle kinderen van Jenaplanschool Antonius Abt én van Eigenwijze een bijdrage hebben geleverd.

 

“Mijn kind heeft hier veel geleerd op het gebied van communicatie en de omgang met andere kinderen.”

 

Belangrijk: het vaste dagritme

Het dagritme is een belangrijk gegeven binnen het peuterarrangement. De ouders brengen hun kinderen om 8.45 uur en mogen nog even blijven tot 9.00 uur. Dan is het tijd voor de ochtendkring, waarin de kinderen elkaar welkom heten en het ‘goedemorgenlied’ zingen. Tijdens de kring worden bijvoorbeeld ook de kalender en het weer besproken. Dat zijn kleine leermomentjes, waarbij onderwerpen als kleur en tijd de revue passeren. Na de ochtendkring gaan de kinderen naar buiten, waar ze volop kunnen spelen met hun eigen materialen.

Eenmaal binnen kunnen de kinderen aan de slag in de bouwhoek, de huishoek of de ontdekhoek. Net zoals in het basisonderwijs van Antonius Abt Jenaplan Kindcentrum staan in deze hoeken echte materialen. In de huishoek vind je dus geen kunststof bordjes, maar echte bordjes. (En als zo’n bordje sneuvelt, dan helpen de kinderen graag met opruimen!) Het gezamenlijke fruitmoment, het vaste voorleesmoment en de liedjes bij de verschillende thema’s maken het programma compleet.

“Mijn kind ging altijd met veel plezier naar het peuterarrangement.

Hij keek er echt naar uit!”

 

Weerbaarheid en zelfvertrouwen

De kinderen leren veel in de groep. Ze leren rekening te houden met anderen en naar elkaar toe eerlijk aan te geven wat ze wel en niet willen. Daarnaast wordt door de pedagogisch medewerkers de zelfredzaamheid van de kinderen sterk gestimuleerd, bijvoorbeeld bij de toiletgang en bij de keuzes die ze mogen maken.

Er is heel veel keuzevrijheid. Als een kind niet wil meedoen aan een dansje, is dat geen probleem. En als de kinderen binnen spelen, mogen ze zelf bepalen in welke hoek. Deze aanpak maakt dat de kinderen uiteindelijk weerbaarder worden en meer zelfvertrouwen krijgen. In combinatie met de diverse activiteiten die ze samen met de kinderen van Jenaplanschool Antonius Abt ondernemen, zorgt dat er ook nog eens voor dat de overstap naar het basisonderwijs soepel verloopt. Zo soepel, dat je niet eens meer kunt spreken van een overstap.